søndag 23. desember 2012

Siden sist

Her kommer en aldri så liten oppdatering på hva vi har brukt dagene på siden vi var på Similan Islands, hold fast, tipper innlegget blir evig langt!

- Vi ble to ekstra dager på Karon Beach, siden jeg selvfølgelig klarte å bli forkjølet. Vi hadde en veeeldig avslappende dag i skyggen ved det store, fine bassenget til Karon Sea Sands Resort & Spa. Deilig!
- Vi har forlatt øya Phuket til fordel for provisen Krabi, hit tok vi drosje.
- Vi hadde en dag i Krabi by.
- Vi reiste videre til Ao Nang med en songthaew (en liksom-taxi med to seterader sveiset fast i en pickup). Dette er et svært billig fremkomstmiddel i Thailand).
- Vi har hatt tre dager i Ao Nang med besøk til fantastiske Railay, og kayakpadling i Thalane.
- Vi har kommet oss til Koh Lanta, hvor vi skal "feire" jul.

Det var den raske versjonen, dere som er ekstra interessert får henge med videre.

18. desember - Karon Beach
Turens hittil mest avslappende dag. Det var kjempevarmt denne dagen, med godt over 30 grader og ganske mye sol store deler av dagen. Siden jeg ikke var helt i form tilbrakte jeg derfor nesten hele dagen i skyggen, på en solseng ved bassenget, med en bok i hendene. Vi drakk forfriskende drinker fra bassengbaren og nøt egentlig bare det å ha fri og ferie. Viktig å slappe litt av i ferien også!

19. desember - Krabi by
Vi ankom Krabi Town på formiddagen, etter en humpete og luftig tur på songthaewen. Ved første øyesyn så byen ganske forlatt og stille ut. Det var delvis sant også, tempoet sank ti hakk med en gang vi steg ut av drosjen. I forhold til travle Karon er Krabi veldig rolig. Men byen er ganske sjarmerende, med utallige gjestehus, hosteller og hotell. Dette er nemlig stedet hvor spesielt backpackere sover over en natt eller to, før de drar videre til øyene utenfor kysten. Vi tok en liten pust i bakken ved den gamle piren og så på alle longtailbåtene som tøffet ut mot mangroveskogene og havet. Det første kjøpesenterbesøket ble gjort i Krabi, på selveste Vogue varehus. Andreas kjøpte seg en kjempefin skjorte før besøket ble avbrutt av et snev matforgiftning og/eller matintolleranse, hvem vet.. Etter å ha tilbrakt resten av ettermiddagen på det dritlekre hotellrommet(det drypper av ironi, om det ikke skulle være klart nok), sjanset vi på litt mat. Vi spiste på en italiensk restaurant som har blitt lovpriset av Lonely Planet, og maten sviktet ikke, thaiene kan italiensk mat!

Ved piren i Krabi by

20. desember - Krabi by og transfer til Ao Nang
Tid for tempelbesøk! Det første på turen. Vi var kjappe ut dørene denne morgenen, siden vi skulle reise videre senere på dagen. Vi spiste en kjapp, og ikke så veldig god, frokost før jeg kjøpte meg en nydelig harembukse  Man må nemlig kle seg litt skikkelig når man besøker tempelområder. Knær og skuldre skal være tildekket. Siden det ikke var noe alternativ å dra på seg dongeribuksen ble det første og beste "posebukse" fra en gatesjappe. Vi fikk skiftet til litt mer anstendige klær og gikk bort til inngangen opp til templet. Ved bunnen av trappene var der en mammahund med tre, små hårløse valper. De var veldig skeptiske til mennesker, men samtidig nyskjerrige, og veldig søte da. Helst skulle de blitt med meg hjem alle sammen.

Herlig husdekor!

Trappene opp til tempelområdet er pyntet med to langstrakte drager malt i gull. De stod i stor kontrast til selve tempelbygningene, som er hvite. Ved siden av trappen er der en slags hage, hvor vi tror det har vært en slags dyrepark med aper, for der var voldsomt med høye trær med klatreleker og stiger. Oppe ved tempelhøyden var det bare oss, et annet par, en dame som ba, og en mann som lå å sov i et av småhusene. Vi gikk diskrét rundt og knipset litt bilder. Hovedbygningen hvor damen satt og ba var veldig liten, med tanke på hvor stort området rundt er. Etter utforskingen var det tid for oss å komme oss på songthaewen og reise videre til Ao Nang.

Wat Kaew

Longtailbåter ved Ao Nang Beach

21. desember - Railay Beach!
Railay Beach er en liten halvøy like ved Ao Nang. På grunn av de høye kalksteinsfjellene er halvøya isolert fra fastlandet. Fjellene på Railay er et yndet klatrested for de som driver med slikt, men strendene og atmosfæren er nok det som lokker flest folk. Vi tok longtailbåt ut til Railay om formiddagen, noe som tok rundt 15 minutter. Med vinden i håret og saltvann i fjeset tøffet båten utover mot Railay. Fjellene ble bare mer og mer dramatiske des nærmere vi kom, og på hver sin side av veststranden troner to høye kalksteinsfjell. Vi kom oss i land og gikk til ene enden av stranden og la oss til rette for en herlig, avslappende dag. Vannet var mye klarere her ute enn ved fastlandet, og temperaturen var deilig avkjølende. Det kom etterhvert mye folk med båtene, men det var aldri noen trengsel, heldigvis. Rundt lunsjtider spiste vi mat på en av resortene ved stranden, før vi tok turen opp i "walking street'en". Her var det mange småbutikker som solgte alt fra pannekaker, snorkleutstyr, postkort, smykker og dagsturer ut fra Railay. Klatresporten var selvfølgelig godt representert i blant rastafarifletter og skjellsmykker. Etter en fantastisk dag på vakre Railay fant vi oss en ledig båt og tøffet tilbake til Ao Nang. Railay kan absolutt anbefales for alle som liker en fin strand, klatring, jungelsafari, snorkling, padling og generel avslapping!

Railay West Beach

Gågata

22. desember - Ao Nang (Thalane)
Denne dagen stod padling på agendaen. Vi skulle være med på en halvdagstur til Thalane, hvor vi skulle padle 6 km i havkajak i mangroveskogen, langs høye kalksteinsfjell. Det regnet en del når vi stod opp, og vi så mørkt på hele turen. Men siden været her er dobbelt så uforutsigbart som på Vestlandet, så lettet det plutselig opp og avsted dro vi. Vi kjørte songthaew i rundt tre kvarter før vi var framme ved piren i Thalane. Der fikk vi utdelt vann, og kom oss i kajakene. Jeg og Andreas delte båt, og i vår gruppe var det bare 6-7 andre og en guide. Turen innover skogen var kjempefin, og ganske varm. Jorden (så mer ut som leire) trærne vokser i er så mettet av vann at røttene ser helt råtne ut, men WOW så grønne trærne var. Underveis så vi en apekatt med baby på en av disse leirstrendene (hvor det også bor krabber i alle regnbuens farger) kjempegøy! Det ble flere apeobservasjoner i løpet av timene i kajak, den ene satt en halvmeter fra meg oppe i et tre.

Ro, ro, ro din båt. Her ser dere forresten den geniale dry baggen vi kjøpte før vi dro ut til Railay, kjekt å slippe og være redd for kamera og telefoner.

Andreas var dessverre ikke helt i toppform denne dagen (vær forsiktige med melkeprodukt i Thailand folkens, vi tåler de særs dårlig), så han var sjeleglad når vi var kommet oss vel tilbake til hotellet. Men det var en fin tur tross alt! Jeg tok meg en oppdagelsestur alene på ettermiddagen mens Andreas sov. Etter en kjapp matbit sløva jeg et par timer på Ao Nang Beach, litt deilig med alenetid når man er sammen hele døgnet ellers. Andreas følte seg i bedre form etter noen timer søvn, så vi gikk i restauranten på hotellet for å spise middag. Senere på kvelden skypet vi litt med de hjemme. Det er veldig kjekt med så godt fungerende Internett rundt om kring på stedene vi besøker, så får vi oppdatert dere hjemme i kalde jule-Norge.

23. desember (hæ, lille julaften?!) - Ankomst Koh Lanta
I dag skriver vi altså lille julaften 2012. Er det mulig! Dagene går helt i surr her nede, og lite visste jeg at det var lørdag i går, og da altså lille julaften i dag. Det er vel like greit at vi ikke tenker så mye på julen, siden det blir dårlig med feiring i år. I dag stod vi tidlig opp for å rekke frokosten på hotellet før vi skulle reise videre. Vi ble hentet av en lokal buss (stor lastebil med to rader der lasteplanet skal være, med tak, og lagringsplass oppe på taket. Bussen var helt full, så jeg og Andreas ble plassert fremme med sjåføren. Det tok bare et par minutter bort til piren hvor fergen lå klar. Vi fikk oss sitteplass oppe, under tak, veldig kjekt siden det regnet ganske mye, hva skjer med været?! Fergen brukte rundt to timer til Koh Lanta, inkludert et lite stopp utenfor Railay for å plukke opp folk. Vi fant oss en songthaew på piren og kom oss avgårde til resorten. Vi bor nå på Nakara Long Beach Resort, i vår egen luxury bungalow. Fint skal det være når det er jul og alt! Det var ganske fullt over alt når vi skulle bestille hotell så det ble et litt mer fancy alternativ, men spesielt dyrt er det egentlig ikke. I ettermiddag har vi sløvet i sola (ja, vi ser sola av og til, i dag var den fremme i hele én time!) på stranden, 40 meter fra bungalowen vår. Sanden her er bare masse knuste skjell og koraller, og vannet er klart og fint. Veldig fornøyde med at vi skal bo her fram til 2. juledag.

Hytta vår, som Andreas så fint kaller den.

Long Beach

Det er vel i store trekk hva vi har gjort på siden sist innlegg. Ellers har vi det bra, sett bort i fra litt sykdom og det faktum at myggen har lagt sin elsk på beina mine. Det klør!

Disse blomstene vokser på trær rundt om kring på resorten, de er så fine!

Håper dere har en koselig lille julaften, husk å se Grevinnen og Hovmesteren for oss!