lørdag 15. desember 2012

Karon Beach

Etter en alt for lang tur sørover til øya Phuket, kom vi endelig fram til Karon Beach sent i går kveld. Fire timer tog, en halvtime bak i kassa på en liten lastebil (i pøsregnet, i 110 km i timen), fem timer iskald buss (i pøsregnet, i 130 km i timen) og en halvtime taxi (i yret) er akkurat litt for voldsomt å gjennomføre på en dag. Fram kom vi iallefall, og godt var det. Rommet vårt på Sugar Palm Resort Karon er av sorten Superior, og er over 30 kvadratmeter stort, med stort bad og tilgang til bassenget rett fra altanen vår. Jaggu sa jeg backpacker! Det må jo få lov å nyte litt bedre standard innimellom tenker nå jeg.

Munken som kom bort til oss på togstasjonen og sa "god dag, god morgen, god kveld, jeg elsker deg." På norsk!

På toget til Surat Thani.

Deilig å slå seg ned her etter en så lang dag.

I dag stod vi opp til sol og delvis skyet, heldigvis hadde det stoppet og regne. Vi fikk pakket litt ut av sekkene før vi dro ut for å finne et sted å spise frokost. Det fant vi rett rundt hjørnet fra hotellet, så vi hev i oss en American breakfast (as usual) og croissanter før vi gikk tilbake til hotellet for å gjøre oss klare for litt strandliv. På med solkremen og rett over gata til Karon Beach. For første gang på turen var det trangt om plassen på stranda. Hva skjer? Åja, vi er vist kommet til et tett befolket område med turister og greier. Vi fant oss iallefall en liten flekk sand og gikk rett ut for å bade. Solen stekte på huden og det var i grunn helt greit når solen gjemte seg bak skyene med jevne mellomrom. Andreas derimot er strålende fornøyd med å ha blitt solbrent på skuldrene. Karon Beach er kjent for sine farlige understrømmer, men i dag var vannet veldig rolig, bort i fra en og annen stor bølge. Vannet var deilig og avkjølende, og faktisk en grad eller to kaldere enn i Hua Hin og Prachuap Khiri Khan.

Etter vi ble jaget opp fra stranden av en salig regnskur med tilhørende lyn og torden, har vi spist kjempegod middag på et steakhouse rett bort i gata. Desserten bestod av bananpannekaker med sjokolade fra en liten tralle ved hotellet, nammis! Når magene var gode og mette gikk vi til markedet for å øve på prutingen. Det gikk sann så som så, men vi kom iallefall hjem med flere poser med alt mulig rart oppi.

Nå er det straks leggetid for thaifarerene. Håper vi får sove da, etter Andreas knerta et kakerlakklignende dyr på badet for en liten stund siden...