onsdag 12. desember 2012

Hua Hin

Heisann alle sammen! Nå er vi altså fremme i Thailand. Etter en nesten 11-timers flytur (pluss en times forsinkelse fra Gardermoen) til Bangkok og en 3 timers drosjetur er vi fremme i Hua Hin. To stk veldig trøtte tryner, og en stk litt smådårlig meg av all ranglingen og tullematen vi hadde spist det siste døgnet. 11 timer er i det lengste laget for meg, jeg tåler dårlig trykket i flyet når man må sitte så lenge, men det var iallefall greit å ha komt helt fram når man først landet.

Trehodet elefant på toppen av et tempel.

Vi bestemte oss for å ta drosje videre sammen med mannen vi satt med på flyet, som også er fra Sunnmøre, tilfeldigheter altså! Han hadde bestilt hotell på forhånd og siden vi ikke ante opp ned på byen så tok vi inn på samme hotell. Hotellet var helt OK for en natt, med dobbeltseng, aircondition og eget bad, enkelt og greit, skal ikke klage når det kostet oss 130 kr. Hotellet ligger dessverre rett ved hovedveien, som er motorveien som går tvers gjennom Thailand. For å komme ned til stranden og gamlebyen, som er bygd stort sett i kolonistil (mye koseligere enn mursteinshusene over hovedveien), så måtte vi altså krysse denne fæle veien, som forresten hadde bare ett overgangsfelt. Dere som har vært i Thailand vet at trafikken ikke er så veldig enkel å holde styr på. Det hele var litt upraktisk og utenfor allfarvei, så etter en snartur på stranda den ettermiddagen, så gikk vi innom et gjestehus på piren og booket et rom. Så her skal vi sove i natt, på MOD Guesthouse, like i vannkanten. Her har vi tilgang på et såkalt "deck" som har kjempeflott havutsikt. Mye bedre!

Familieutflukt?

I dag har vi tilbrakt stort sett hele dagen på stranda, noe som har vært kjempedeilig! Vannet er omtrent badekarstemperert, men det er ikke så klart og blått som vi hadde forventet, det er ganske grumsete, spesielt når det er høyvann. Vi har uansett badet masse, og jeg har plukket noen fine skjell. Stranden er lang og fin, og sanden kan minne om mel. En litt festlig "greie" er at det tilbys hesteridning på stranda, midt blant alle de solbadende turistene. Jeg er litt skeptisk til hele greia, det må jo være helt forferdelig varmt for hestene. Også er jeg ikke så sikker på om alle "utleierne" burde drive med hest... Det er uansett litt artig å se på turister som aldri har sittet på en hesterygg fyke bortover stranden med en utleier småløpende etter.

Andreas og Hilton hotell.

Hua Hin Beach i solnedgang, utsikt mot sør.

Nå i kveld (vi ligger 6 timer foran Norge) har vi vært på indisk restaurant like ved gjestehuset (spiste thaimat i går altså, og det var kjempegodt, og veldig sunt!) og spist nydelig mat for en billig penge. Man betaler 80-200 bath for en hovedrett her, og 80 bath er 15 norske kroner, helt sykt billig med andre ord!

Gårsdagens middag, deilige kyllingspyd i sursøt saus.

I morgen formiddag går ferden videre, da tar vi toget til Prachuap Khiri Khan. Dette er en kystby som ligger ca. en og en halv time fra Hua Hin med tog. Byen blir brukt mye som ferieby blant thaiene, og skal være et rolig sted med koselig atmosfære. Her skal vi bare slappe av og kose oss på stranda, før vi mest sannsynlig dagen etter drar videre til Chumphon (rundt 3 timer fra Prachuap Khiri Khan), eller tar toget videre sørover slik at vi den dagen ender opp i Phuket eller Krabi. Vi har ikke bestemt oss enda, for toget går ikke helt fram til hverken Krabi eller Phuket, man må enten busse hele veien fra Chumphon (en 7-8 timers tur) eller bytte fra tog til buss i en by et godt stykke fra både Krabi og Phuket. Vi får se hvor vi ender opp hen til slutt!

I Thailand er de veldig glade i kongen sin, og ikke redde for å vise det!

Her skal vi sove i natt, rett fram er det en slags altan som står på støtter i vannet.

Håper alle hjemme i Norge har det fint, og at dere ikke fryser så veldig! Vi koser oss og har det veldig bra her i varmen.