fredag 28. juni 2013

Skandinavisk bilferie

Etter fem lange og morsomme dager på tur er vi hjemme igjen i Bergen. Det føles ut som om vi har vært borte mye lenger for vi har sett og gjort masse! Nyebilen har fått prøvd seg skikkelig og ble absolutt godkjent, ingen tegn til sittesår.

Tidlig lørdag morgen satte vi oss i bilen med kurs mot Oslobygda. Line og Vegar kjørte en dag i forveien og hadde hatt en natt på hotell, herlig start på turen tenker jeg! Vi kjørte via Voss og over Hemsedal, en veldig fin rute hvor man får sett masse flott natur. Vi kom oss vel fram til Norwegian Outlet i Vestby hvor resten av reisefølget ventet på oss. Vi kunne jo ikke la gode tilbud gå fra oss, Sunnmøringer som vi er, det ble visst noen kjøp. Ikke overraskende ble det gutta som endte opp med flest handlenett, hva skjer?! På vei til svenskegrensa tok vi oss en tur til Hvaler og hytta til noen slektninger av meg og Line, idyllisk plassert på Grimsøya. Etter et veldig koselig besøk satte vi kursen mot Strømstad. Vi kjørte tilfeldigvis forbi Nordby, så vi måtte jo bare stikke innom. Der ble vi mektig imponert over det enorme supermarkedet med såå mye billig mat og drikke, at vi bestemte oss for å komme tilbake dagen etter, vi rakk bare å hamstre litt rasjoner før butikken stengte. Etter en kjapp kvelds på Mækker'n, fant vi oss en campingplass hvor vi slo opp teltene for første gang. Den første natta i telt ble ikke veldig vellykket ettersom det regnet hele natta og det ble heller lite søvn. Dagen etter ble teltene pakket sammen innimellom regnbygene, og enkelte i gjengen så nok litt mørkt på de kommende dagene.

Søndag morgen var vi mektig lei regn, og etter en svipptur innom Strømstad bare for å ha sett byen, kjørte vi strake veien til Nordby for litt shoppeterapi. Der ble det kjøpt både det ene og det andre, og humøret økte i takt med antall handlenett. Utpå dagen lettet det heldigvis opp litt, og vi fortsatte sørover langs kysten. Vi fulgte skilt med en blomst på (turistveier), slik tok vi oss innom idylliske landsbyer i skjærgården. Vi var blant annet innom Grebbestad, Fjällbacka, Hamburgsund og Kungshamn. Det var i det hele tatt veldig koselig i Bohuslän og hvis været hadde vært bedre hadde det nok blitt en overnatting i en av landsbyene eller ute på Kosterøyene. Sverige skal heldigvis ingen steder, så det kan vi alltids ta igjen en annen gang.

Etter å ha sett litt av den svenske skjærgården kom vi oss på E6 igjen i full fart mot Göteborg. Vi hadde siktet oss inn på en camping helt ute ved svabergene, men det var et trist kapittel, så vi snudde og kjørte mot Liseberg Camping i stedet. Den svarte heldigvis mer til forventingene, og i strålende solskinn satte vi opp teltene og fyrte opp engangsgriller. Det var jo tross alt midtsommershelg, så litt grillkos var på sin plass. Det ble sen kveld før vi fikk i oss ventepølser og spare ribs. Vi koset oss skikkelig, det var jo sånn vi hadde sett for oss at campinglivet egentlig skulle være!

En god natts søvn senere pakket vi atter igjen ned telt og utstyr, og kjørte inn til Göteborg sentrum. Vi hadde noen fine timer med vandring i gågatene, en tur på kjøpesenter og en god middag på restaurant. Etter et par koselige dager på tur måtte vi ta farvel med Line og Vegar, som måtte dra hjem. Vi kom fram til at vi fungerte veldig godt på tur sammen, og gleder oss til Londontur i august!

Jeg og Andreas satte oss også i bilen igjen, og bestemte oss for å besøke enda et land, nemlig Danmark. Vi stoppet på en McDonalds hvor vi kunne nyte gratis wifi, og bestille hotell i København. Vi hadde jo vært så flinke på camping at vi ville premiere oss selv. Vi kjørte videre og skulle nå over en ny landegrense. Når man krysser Øresund kjører man over en svær bro, den lengste i Norden, Öresundsbron. Vi hadde hørt rykter om at når man var på midten så man ikke land, men det viste seg å ikke stemme. Noe som dessverre stemte var at det var inmari dyrt å kjøre over broen, men hva gjør man vel ikke for å stille reiselysten. Når man er ferdig med selve broen kjører man ned i en undersjøisk tunnell, som plutselig dukker opp midt i havet, tunnellmunnen er nemlig plassert på en kunstig flat, liten halvøy.

Etter å ha navigert oss gjennom København fant vi hotellet vårt, Avenue Hotel, et bygg som ble reist på 1800-tallet. Hotellet bærer preg av å være fra en viss tidsepoke, med dekorative, høye vinduer, store, fine trapper og en takhøyde på over 3 meter i rommet. Personalet var veldig hyggelige og hjelpsomme, frokosten var god, og i bakgården var det laget til en lekker patio med store, myke sofaer og fine planter og trær. Et stort pluss for oss var at der er trygg bilparkering i bakgården med port som bare personalet og beborere i gården kan låse opp. 1000 DK for et dobbeltrom med inkludert frokost kan absolutt anbefales for en natt eller to, selv om det ikke lå midt i bykjernen. Metroen lå et steinkast unna så vi kom oss til i sentrum på noen minutter. Spør gjerne etter rom med utsikt mot bakgården eller i en av de øverste etasjene, vi fikk dessverre et rom i første etasje (ikke ground floor, men den over) med utsikt mot gaten, noe som nødvendigvis betyr litt støy. Vi sov likevel godt og kunne godt bodd der igjen.

Tirsdagen gikk med på å tråle handlegaten Strøget, en tur til Nyhavn for lunsj, og pittelitt sightseing. Vi fikk sett litt av det København har å by på, og det skal iallfall ikke stå i shoppingen. Der er noe for alle og enhver, og i strålende sommervær er det nok ekstra fint å besøke København. Nok en gang var vi altså litt uheldige med været, med sur vind og overskyet, så vi ble rett og slett litt småkalde og leie.

Når dagen gikk mot hell bestemte vi oss for å kjøre videre, og peilet oss inn mot Aalborg. Danmark er jo som kjent et lite land, og når de har flotte motorveier med 130 km/t er det ingen problem å legge bak seg mange mil i bil på relativt kort tid. Vi brukte omtrent fire timer til Aalborg, men campingen vi hadde funnet på nettet så helt tragisk ut, så vi bare suste videre til Fredrikshavn i stedet. Der fant vi en fin camping like ved to nydelige strender, Nordstranden og Palmestranden. Der har de altså ekte palmer, noe som det var ettertrykkelig reklamert for i diverse turistmagasiner og kart. Etter en aldri så liten fotoshoot på stranden i en helt fantastisk solnedgang, la vi oss i soveposene og ladet opp til en ny dag på veien.

På onsdag dro vi på en siste krampaktig shoppingtur på et stort supermarked i Fredrikshavn, hvor vi kjøpte både drikkevarer, ost, kjøtt og snoperier. Etter vi sa oss fornøyde med handelen kjørte vi en times tid til Hirtshals hvor vi hadde kjøpt billetter hos Color Line over til Kristiansand. Fergen over tar rundt tre timer, og sannelig ble det ikke litt handel der også, de hadde nemlig en ganske innholdsrik taxfree-butikk. Når vi endelig var på norsk jord igjen ble vi tatt i mot med styrtregn og kø over alt. Når vi uansett hadde kommet oss til Norge bestemte vi oss like så godt for å kjøre hele veien hjem til Bergen i et strekk. Det var en god tanke det, dessverre var det veiarbeid, bilulykker og håpløse fergetider som forfulgte oss hele veien hjem. Når vi endelig steg over dørstokken i leiligheten var klokka halv fire og vi følte oss tygd opp og spyttet ut igjen. Snork!

Vi har iallefall hatt en kjempefin og innholdsrik tur! Vi har sett utrolig mye, og hatt det veldig morsomt sammen. Campinglivet kan faktisk anbefales så lenge man har et godt telt og gode soveposer, og velger en campingplass som har noenlunde greie fasiliteter... Vi takker for turen og håper det ikke blir lenge til neste telttur!