mandag 14. januar 2013

Siem Reap

Mange har hørt om Angkor og alle de fantastiske templene, men ikke alle vet noe særlig om byen Angkor ligger ved. Vi hadde to og en halv dag i kulturhovedstaden til Kambodsja, Siem Reap. Byen har nemlig mer å by på enn Angkor; shopping, god mat, kunst og kultur, og ekstremt hyggelige innbyggere.

Fremkomstmiddelet fra Phnom Penh til Siem Reap.

Når vi kom til busstasjonen stod det en flokk tuktuk-sjåfører og håpte på å få kunder. Vi fikk utdelt tuktuk-biletter og ble henvist til en av sjåførene. Han hjalp oss med de tunge sekkene våre og avsted dro vi, på noen av Kambodsjas mest humpete veier, det er jeg bombesikker på. Vi humpet avgårde på grusveiene til vi kom til det som så ut som et sentrum. Etter litt leting fant vi hotellet vi skulle bo på de neste dagene. Hotellet var som en liten oase. Å komme inn fra en støvete og mindre pen gate inn til et grønt område med små ganger mellom trær og dammer med karpefisk i var veldig forfriskende. Personalet var det triveligste og mest positive vi har opplevd på hele turen. De viste ikke hva godt de skulle gjøre for oss, og var veldig ivrige til å hjelpe oss med å sette sammen turer og opplegg oppe i Angkor. Rommet var fint, med egen altan med utsikt over tretoppene.

Allerede samme ettermiddag fikk vi sett pittelitt av det Angkor har å by på. De i resepsjonen foreslo en tur opp til et utkikkspunkt for å se solnedgangen. De sa der brukte å være mye folk på den tiden, men at det var et fint allikevel. De ordnet tuktuk til oss og vi ble satt av ved foten av et lite fjell, ikke langt fra det sagnomsuste Angkor Wat. Turen oppover fjellet på en godt nedtrakket sti var ikke annet enn komisk. Å kalle det lille berget et fjell er å overdrive ganske mye, men folk pustet og peste som om de var på vei opp Everest. Mange så ut som om de aldri hadde satt sin fot utenfor en asfaltert vei, der de trasket oppover i flipflops, stilletthæler og fotside penkjoler. Vel oppe så vi at vi var alt for sent ute, og det allerede en og en halv time før solen skulle gå ned. Køen for å klatre opp på templet var veldig lang, så vi gikk ut på et utkikkspunkt litt lenger nede å knipset litt bilder før vi tok turen ned igjen. Vi fikk sett litt av solnedgangen da, men hadde vi visst bedre skulle vi sett den fra et sted med litt mindre turister. Etter en lang reisedag ble vi kjørt ned igjen til sentrum og Pub Street for å spise middag. Vi tok en lynkjapp tur innom nattmarkedet før vi dro tilbake til hotellet for en tidlig kveld. Dagen etter skulle vi nemlig stå opp halv fem for å rekke soloppgangen ved Angkor Wat.

0500 neste morgen. I tuktuk på vei opp til Angkor Wat. Vi kom frem til at det var et par og tjue grader, og vi holdt på å fryse ræva av oss. Noet tyder på at vi har blitt alt for godt vandt med 35 ++. Det var ikke så alt for store folkemengder i det vi kom fram, men når klokken nærmet seg halv sju var der mange trøtte sjeler som stod å småfrøs i mørket. Det begynte så smått å lysne i halv seks-tiden. Vi hadde god plass ved ene vannet så man kan se refleksjonene av Angkor Wat i vannflaten. Soloppgangen ble fin, men ikke så flott som den kan være hjemme på Sunnmøre en tidlig sommersdag, for der har vi nemlig garantert en sky eller to på himmelen, noe som gjør fargespillet ekstra flott. Denne dagen lovet til å bli varm og klar, det var ikke en sky på himmelen. Vi gikk ganske tidlig fra området, og tok heller turen inn i Angkor Wat for å følge med på resten av soloppgangen der. Det var en toppers plan, for der var det nesten folketomt. Utrolig deilig å kunne gå rundt ved en av verdens mest kjente turistattraksjoner nesten helt alene. Det var helt fantastisk å se dette mesterverket med egne øyne, det er virkelig et av verdens underverker.

Angkor Wat 0600.

Oss ved Angkor Wat, 0615.

Det er som dere ser veldig populært å overvære soloppgangen her.

Når vi følte oss fornøyde med Angkor Wat tok vi turen bort til der de fleste hadde stått tidligere på morgenen. Der er det et lite tempel midt på en stor mark. Det har mange store vinduer og fine kanter å sitte på, så der spiste vi vår medbrakte frokost. Det er nok det flotteste stedet jeg noensinne har spist frokost. Med utsikt over solen som står opp rett over det største hindutemplet og religiøse monumentet i verden. Absolutt nydelig.

Vi har besøkt veldig mange templer i Angkor-området og jeg vil ikke skrive om alle, det hadde blitt et sinnsykt langt innlegg, men dere skal i det minste få vite hvilke vi har besøkt!

Dag 1: Vi besøkte som sagt Angkor Wat og det omliggende området. Deretter gikk turen til alle ansiktene i Bayon, Baphuon, en tur gjennom jungelen til fots til et par mindre templer jeg ikke husker navnet på før vi endte opp ved Terrace of the Elephants. Etter en kort tuktuk-tur dro vi til det kjente Ta Prohm (kjent fra filmen Tomb Rider) før vi kapitulerte og dro tilbake til Siem Reap for lunsj, bassengtid, litt shopping, middag og etterlengtet søvn.
Dag 2: Etter fem timer på området dagen før valgte vi å se litt færre templer denne dagen. Vi startet ved Preah Khan, også Ta Som, Mebon, Pre Rup, de tre siste er ganske små templer så vi brukte ikke så lang tid denne dagen. Vi hadde iallefall to vellykkede dager i Angkor, det er et kjempespennende område med utrolig mye å se. Man trenger mange dager for å få sett det meste. Mange kjøper ukespass, vi hadde todagerspass, noe som koster $40 per pers, altså relativt dyrt i asiatisk målestokk, men pengene går til vedlikehold og restaurering av templene, så prisen er vel verdt det.

Bayon.

Baphuon.

Ved Ta Prohm tar jungelen over.

Preah Khan.

Mr. T, vår supre tuktuk-sjåfør!

Dagen etter skulle vi sjekke ut og reise videre til Bangkok, vår siste destinasjon før hjemreise.  De i resepsjonen var så glade for at vi hadde bodd hos de og vi fikk en liten suvernir hver med de før vi dro, så herlige folk. Flyturen tok under en time og vi var i Bangkok igjen, klare for et par dager med shopping.

Kambodsja anbefales på det varmeste. Landet er vakkert, folket er vakkert, og deres store stolthet Angkor er eksepsjonelt vakkert!