torsdag 3. januar 2013

24 timer i Bangkok

Flyet vår fra Krabi, med Thai Smile, gikk fem på ni om morgenen fra Krabi International Airport, og tok litt over en time. Flyet var nytt og fint, og etter et par minutter i lufta fikk vi servert juledoughnut fra Krispy Kreme, sunn og god frokost! Vi landet i Bangkok litt før tiden, fant bagasjen vår og gikk for å finne toget inn til sentrum. Fra Bangkok Suvarnabhumi Airport finnes det to forskjellige tog man kan ta inn til byen, City Line og Express Line. Den første har flere stopp på veien, mens den andre har ett stopp, nemlig Makkasan. Vi tok Express Line for å komme oss raskest mulig frem. Vi betalte 25 kr hver for 15 minutter på toget.

Chips fungerer som billett.

Fra Makkasan tok vi drosje som ble ordnet av to damer som satt ved utgangen. Etter litt frem og tilbake fant vi frem til hotellet vårt, Adelphi Grande i Sukhumvit 41. Rommet vårt var ikke klart før klokka to, så de første par timene i byen slo vi ihjel på det svære kjøpesenteret MBK. Hit tok vi skytrain, eller MTS/BTS, et veldig effektivt system, med skinnene som navnet tilsier, oppe i høgden. Siden det er ferie for mange asiater på denne tiden, var det ikke bare vi som var på shoppingrunde. Kjøpesenteret har rundt 2000 (!) butikker fordelt på åtte etasjer. Man finner alt mulig her, og så lenge du har litt shoppingkondis kan man gjøre noen skikkelige skup her. I sjuende etasje ligger "food courten", med alle mulige slags restauranter, alt fra vestlige som Pizza Hut og Dunkin' Doughnuts til asiatiske sushisteder. Siden vi skal være på reis en stund ennå kunne vi ikke shoppe noe særlig, så det ble ingen kjøp på oss denne dagen, men vi må tilbake når vi skal ha et par dager i byen på slutten av turen. Det sies at der er fem ting man  kjøpe på MBK og det er mobiltelefoner (her finnes rundt 200 stands som selger sånt, brukt og nytt), sko, vesker og lommebøker, kofferter og t-skjorter og shortser. Så får vi se da hva vi ender opp med når vi skal tilbake om en ukes tid!

En liten del av MBK.

Tilbake på hotellet var rommet vårt klart, og hvilket rom! Vi fikk en stor studioleilighet i 19. etasje, med egen kjøkkenkrok og vaskemaskin. Fra soverommet og kjøkkenet hadde vi panoramautsikt over Sukhumvit og området rundt. Utsikten var rett og slett helt rå, tenk at folk har sånn utsikt fra sin egen leilighet! Etter å ha gapt over utsikten en stund og tatt oss en liten hvil, skiftet vi og gjorde oss klare for nyttårsmiddag. Vi gjorde det enkelt og tok heisen ned til 4. etasje og restauranten. Andreas spiste en god biff, mens jeg hadde pad thai, en helt sykt sterk og bare middels god pad thai, dessverre. Det var ennå en stund til vi trengte å ta skytrain til Central World Plaza, hvor byens største nyttårsnedtelling foregår, så vi slappet av på rommet etter det som ble en svært lang dag.

I halv ti-tiden gikk vi til skytrain-stasjonen og kom oss avgårde. Ved Central World var det veldig mange mennesker, boder som solgte alt fra mat, is, drikke, blinkende Minnie Mus-ører, glowsticks og andre uidentifiserbare greier. Vi gikk rundt litt å så på alt det ukjente før vi fant oss et passende sted å stå for å se fyrverkeriet. Når klokka nærmet seg halv tolv var de avstengte gatene fulle i folk. Det begynte å bli svært trangt om plassen, og jeg begynte helt ærlig å bli lei hele greia. Etter å ha vist de fem mest populære You Tube-videoene i 2012 (det brøt ut full jubel når Gangnam-style kom på skjermen), var klokka endelig tolv, og folk gikk helt av hengslene! Fyrverkeriet var kjempeflott og ble skutt opp fra et område rundt byens høyeste bygning. Etter fem minutter var showet over og folk begynte å bevege seg ut fra området. Lettere sagt enn gjort! Vi tror det kan ha vært en halv million mennesker ved Central World denne kvelden, så det å komme seg ut og til skytrainstasjonen gikk rett og slett umenneskelig treigt. Fra Central World til skytrain-stasjonen er det bare 100-150 meter, vi brukte nesten en time på den strekninigen, vi stod som sild i tønne. Når vi endelig var kommet oss til stasjonen var trengselen like ille der, og det ble helt forferdelig varmt og tungt å puste. Fra Central World til vi kom oss til hotellet brukte vi nesten to timer, til vanlig bruker man ti-femten minutter. Det var en opplevelse utenom det vanlige og artig å tenke tilbake på, men aldri igjen!

Jeg og mine slitne bein tok oss en pust i bakken.

Happy new year!

Kø...

Første nyttårsdag stod vi tidlig opp for å få noe ut av dagen før vi satte oss på neste fly. Vi tok drosje fra hotellet til elveområdet og Grand Palce. Skytrain går dessverre ikke helt til elven, så man må enten ta drosje/tuktuk hele veien, eller ta skytrain til endestasjonen og drosje/tuktuk videre derfra. Det vi ikke tenkte så mye over var at rundt nyttår er det veldig vanlig for buddhister å gå i templet mer enn vanlig. Og siden Grand Palace og Wat Arun er veldig populært ellers om året, var det voldsomt med folk her denne formiddagen. Det gikk helt greit når vi var inne på området, men når vi skulle ut... Hjelpes, det var kjempelang kø for å komme seg ut. Solen stod høyt på himmelen og folk ble bare varmere og varmere, og utålmodige. Det var helt sykt at det kunne ta så lang tid å komme seg ut gjennom en svær dobbeldør og ut på gaten. Vi kom oss endelig ut, og kan fortsatt ikke skjønne hvorfor det tok så lang tid. Hele systemet var iallelfall helt idiotisk, og ødela litt det som skulle være en spennende formiddag ved palasset. Uansett, det var et kjempefint og stort område, med mange flotte pagodaer, templer og statuer. Gold Pagoda var enda flottere enn bildene vi har sett, og det er gøy å ha sett med egne øyne. Når vi kommer tilbake til Bangkok har vi tenkt å dra på elvecruise for å se området på en litt mer avlsappende måte, det skal vist være veldig fint.

Gold Pagoda.

I ett-tiden bestilte de snille folkene på hotellet drosje til oss. Vi satte kursen mot Don Muang Airport. Insjekken til AirAsia gikk som smurt og vi kom oss gjennom passkontrollen og inn på utlandsområdet veldig kjapt. Flyplassen var mye større enn jeg trodde, selv om det ikke er hovedflyplassen til Bangkok. Vi tuslet litt rundt i taxfree-butikkene og spiste en fancy lunsj på McDonalds. Flyturen gikk bra, og etter en kort visum- og passkontroll satte vi våre bein i et nytt land. Vi var fremme i Phnom Penh, Kambodsja!