tirsdag 26. juni 2012

Paris dag 3 - Eiffeltårnet, Les Invalides og Champs-Elysees

Onsdag var nok en innholdsrik dag. Etter å ha sovet litt for lenge, kom vi oss ned til Eiffeltårnet, hvor det var laaang kø. Det var bare en fungerende heis, og vi kom akkurat i "beste" turisttid. Vi vurderte et øyeblikk å ta trappene opp til første dekk, men vi gadd rett og slett ikke. Så da stod vi nå der, i godt over en time før vi fikk gå inn i første heis. Turen oppover gikk fint, selv om det var trangt om plassen. På første dekk må man gå ut av heisen, for så å ta en ny heis opp til det øverste dekket. Vel oppe møtte vi et hav av turister, og en fantastisk utsikt. Vi var heldige med været, det var sol og relativt klart, så vi fikk sett mye av byen. Vi tok oss god tid etter å ha stått en halv evighet i kø (det føltes iallfall slik), tok masse bilder, og gikk et par runder rundt på dekket. På vei ned gikk vi innom kiosken som ligger på øverste dekk, siden vi ikke hadde spist frokost ennå. Der kjøpte vi to overprisede baguetter og brus, flaks at maten var god!

Vel nede igjen gikk vi til parken som ligger like ved Eiffeltårnet, Champ de Mars (bilde nr. 2). Her satte vi oss på en benk med utsikt over tårnet og parken. Deilig å slappe av i det herlige været. Her ble vi også vitne til en litt morsom opplevelse. Siden været var så fint satt det masse folk rundt om på plenene, de angret nok når vannsprederene ble slått på uten varsel. Det ble mye løping og hyling en stund. Stakkars han med den nye iPaden sin... Vi gikk litt rundt i parken og så på livet, før vi gikk videre, mot Les Invalides.

Monkeybusiness... Et apekledd vesen som forstyrrer et nygift par. De tok det heldigivs med et smil!

Les Invalides er et stort område med bygninger som huser museer og monumenter, hvorav alle er knyttet til den militære historien til Frankrike. På området ligger det også et sykehus og et nedlagt hjem for krigsveteraner. Vi holdt oss for det meste i Hôtel des Invalides (hjem og sykehus for aldrende og dårlige soldater, mye av det er gjort om til et krigsmuseum). Vi var også innom domen Église Saint-Louis des Invalides (bilde rett under avsnittet), et fantastisk byggverk. Her ligger Napoleon Bonaparte, i en diger sarkofag, midt under kuppelen til domen. Etter museumsbesøket hvilte vi oss litt på vollgravmuren, før vi tok metroen til Champs-Elysees, den berømte avenyen midt i hjertet av Paris.Vi gikk hele paradegaten opp til Triumfbuen, og var innom mange butikker på veien. Langs fortauene vrimlet det av forvirrede turister, så vi ble i grunn raskt lei. For å være ærlig synes jeg Champs-Elysees er skikkelig oppskrytt, det finnes hundrevis av andre, mer spennende og koselige gater i Paris enn akkurat denne.

Vi tok metroen tilbake til hotellet for å la beina hvile litt, før vi skulle ned til Louvre på kveldsåpent. Det ble det ikke noe av, for plutselig lynte og tordnet det noe voldsomt. Regnet plasket ned, så det fristet mest å bare holde seg innendørs. Vi bestemte oss for å heller søke lykken på Galeries Lafayette, siden det lå så nært hotellet. Vi fikk kjøpt oss en liten paraply (paraplyer er forresten en rådyr mangelvare i Paris!) og løp mellom dråpene bort til varehuset. Det var bare en liten stund til stengetid, og jeg ville kjøpe meg TOMS. Der hadde de kun størrelse XXX igjen, så vi gikk heller rundt å så på alt det skinnende og glitrende, til det ble stengetid. Igjen tok vi turen innom H&M, fikk unna litt shopping der i stedet.

Dagens middag ble italiensk, på en heller kjedelig restaurant helt uten atmostfære, man kan ikke treffe blink hver gang! Før vi trakk oss tilbake til hotellet for kvelden, måtte vi selvfølgelig innom Monoprix for litt rasjoner.