søndag 17. juni 2012

Paris dag 1 - Avreise og Montmartre

Mandag startet med et brak klokka 0300. Overraskende nok var jeg rimelig våken når alarmen gikk av, reiseklar til tusen! To moderat trøtte tryner lempet på seg hver sin sekk og ruslet nedover til bussholdeplassen.  Vi kom oss vel på flyet fra Flesland, og videre fra Gardermoen. Allerede klokka halv elleve var vi fremme på Charles de Gaulle, deilig! Enkleste måte for oss som skulle bo ved operaen var å ta direktebussen til Roissybus til Opéra. Derfra var det bare noen minutt å gå til hotellet, vi brukte så klart litt lengre tid, der vi vimset rundt operaen for å finne riktig gate.

Opéra Garnier

Hotellet lå utrolig greit til, i en liten sidegate fra Grand Boulevards hvor man finner alt fra restauranter, kafeer, store varemagasiner, butikker, kino og så videre. Metroen lå et par minutters gange fra hotellet og kunne frakte oss til alle mulige steder i Paris. Mannen i resepsjonen var kjempehyggelig og hjelpsom. Vi fikk et enderom i 5. etasje, noe som var ganske greit. Rommet var moderne innredet, og så nyoppusset ut, og selv om det var lite så var jeg mer enn fornøyd. Sett bort i fra at rommet ikke hadde minikjøleskap og at veggene var tynne, synes jeg vi var heldige med hotellvalget.

Vi slappet av en liten stund på rommet før vi bevegde oss ut i gatene for å gjøre oss litt kjent med området vi bodde i. Etter litt trasking langs boulevardene fant vi oss en metro og tok turen til Montmartre. Planen var å traske rundt i gatene, se på folkelivet, og avlegge et besøk til Sacré-Coeur og Moulin Rouge. Å gå trappene opp er kjempefint, bare tull å ta den liksom-Fløyenbanen opp til kirken. Det er ikke ikke en lang trapp, selv om mange turister tydeligvis mente det.

Fin bygning i Montmartre.

Sacré-Coeur (gratis entré) var akkurat like flott som jeg husker den, et fantastisk byggverk med høye søyler og vakre glassmaleri, og den svære domen! Inne satt det mange og ba, så jeg følte vi var litt i veien for de troende. Det hjalp ikke akkurat at enkelte turister ikke klarer å respektere at man skal være stille i en kirke. Vi forsøkte iallfall å være så stille og usynlige som mulig, og etter en runde i lokalet gikk vi ut igjen. Skal man besøke én kirke i Paris vil jeg nesten anbefale Sacré-Coeur fremfor Notre-Dame, det er noe helt spesielt med den basilikaen altså. Også er jo utsikten fra toppen av Montmartre, hvor Sacré-Coeur ligger, helt fantastisk! Man ser omtrent hele sentrum av Paris!

Sacré-Coeur sett fra trappene.

Sacré-Coeur i all sin prakt. Inne var det ikke lov å ta bilder, så vi har ingen fra innsiden.

Den fantastiske utsikten!

Centre Pompidou til venstre, Notre-Dame til høyre, La Défense i bakgrunnen (finansområdet).

Når vi var mette på utsikten gikk vi en annen trapp ned igjen og gikk videre mot Pigalle, området ved foten til Montmartre, som mange sammenligner med Amsterdams Red Light District. Av kjente kabareter ligger blant annet Moulin Rouge i dette området, så vi tok turen dit også. Morsomt å se igjen, tenkte med en gang på filmen "Moulin Rouge", sikker på jeg så den filmen 50 ganger i tenårene.

Vindmøllen ved Moulin Rouge.

Hele fasaden til Moulin Rouge.

Etter litt vandring rundt i Pigalle tok vi metroen tilbake til Opéra for å kikke litt i de store varehusene. Printemps og Galeries Lafayette ble begge besøkt, men det ble dessverre ingen kjøp, da prisene er sinnsykt høye. Den første tingen jeg kikket på var en random klokke, den kostet ikke mindre enn 25,000 NOK. Dette var ikke helt vår prisklasse merket vi, så vi prøvde lykken på en diger H&M som lå like ved. Andreas fant (les: Maria fant til Andreas) seg en kjempekul, beige shorts og en dusblå t-skjorte. Jeg fant null og niks, så vi ga opp shoppingen for den dagen. Middagen ble inntatt på Pizza Hut rett opp i streeten. Etter gourmetmåltidet så vi Frankrike-England på hotellrommet før det ble tidlig natt på oss etter en lang dag.