søndag 12. august 2012

Oljebyen Stavanger

Forrige helg var jeg, Andreas, min søster og samboeren hennes på tur til Jæren og Stavanger. Bare en i følget hadde vært i Stavanger før, så vi gledet oss alle sammen. Turen sørover var kjempefin, landskapet er veldig variert, spesielt når man kommer til Sunnhordaland og nord i Rogaland. Der er mye stein, berg og flotte kystlinjer, men allikevel føler man nesten at man er i innlandet av og til, selv om man kjører rundt på en øy.

Hadebra, Bergen!

Jeg har hørt at Jæren er veldig spesiell, og det er helt sant! Naturen er utrolig vakker. Det ligger velholdte gårder på rekke og rad, og som sagt er landskapet veldig annerledes enn det vi er vant til lenger nord på Vestlandet. Enda en av Norges perler. Det er ingen tvil i at vi bor i et vakkert land.

Vi innlosjerte oss på Bore Strandcamping, rett ved Borestranden, en av Jærens mange vakre, lange strender. Stedet er mye besøkt av surfere, og man kan leie brett og ta timer. Hytta vi hadde bestilt hadde to soverom, oppholdsrom, og til og med egen do og dusj. Det så kanskje ikke så vakkert ut, og alt var ikke gullende rent, men det var en helt grei overnatting. Borestranden var så fin at det veide opp for alt det andre, hehe. Det første vi gjorde når vi kom dit var faktisk å gå ned på stranden for å se solnedgangen, som absolutt innfridde forventingene.

Hytta!

Dagen etter var alle fire litt småleie hyttelivet, og etter litt diskusjon kom vi til at vi skulle sjekke ut av campingen, og finne et hotell i Stavanger. Gutta ordnet ut, og fant et flott hotell midt i Stavanger sentrum. Vi rev av sengetøy, ryddet og ordnet etter oss, og satte snuten mot Stavanger, en liten halvtime fra Borestranden. Radisson Blu Royal var som å komme til paradis, etter en natt i en litt primitiv hytte, kan absolutt anbefale å bo der en natt eller to om man skal besøke Stavanger.

Nyoppussede, lekre bad!

Siden vi bare hadde lørdagen på oss i byen, gikk vi rett ned til sentrum for utforsking. Vi besøkte søte, små nisjebutikker, kafeer, shoppet litt, og så på livet. Lunchen ble inntatt på Mexico, en restaurant inne i Vågen, hvor de hadde nydelig meksikansk mat. Resten av dagen ble brukt til litt mer gatevandring, hvor vi blant annet gikk oss på et svært bryllup, her snakker vi privatsjåfører, egen sminkør til bruden og det som er. Vi fant dessverre ikke ut hvem det celebre paret var. Jeg og Andreas testet også ut bassenget på hotellet, deilig med et par svømmetak etter mye trasking.

Stavanger Domkirke.

Gamlebyen.

Når kvelden kom, og vi hadde slappet litt av, tok vi turen ned igjen til byen hvor vi spiste mat på en kjempefin italiensk restaurant, Al Forno. Det ryktes at pizzaen de serverer er byens beste. Etter å ha smakt tviler jeg ikke på det. Ikke nok med det, personalet var faktisk italienske. Etter en tur opp igjen på hotellet for litt restitusjon, ble det en liten tur på byen. Vi gikk innom puben Bevaremegvel, hvor det tilfeldigvis var nattjazz. Utrolig morsomt å høre på gode jazzmusikere mens man nyter litt god drikke. Vi avsluttet dagen med et lite nach på hotellrommet. Jeg og Line prøvde å spille litt Ligretto, kjempelett når man er trøtt og har drukket en øl eller to.

Søndag morgen ble tilbrakt i frokostsalen, hvor vi spiste oss mette på masse god mat og drikke. Så var det dessverre dags for å vende om til Bergen igjen.